tirsdag den 20. marts 2012

Brasserie Degas...


I "gamle dage" lå et af mine yndlings steder, Brasserie Degas på Jernbanegade lige overfor Cirkusbygningen. Udover at ligge super centralt, så havde de et udsøgt café kort og endnu lækre restaurant kort. En skøn lille fransk oase med café nedenunder, og en lille hyggelig restaurant ovenpå.

Jeg kom der en del... Faktisk var jeg en flittig gæst, både i caféen og i restauranten, så da det en dag lukkede ned i flere måneder pga. brand, ja så var jeg på depressionens rand... næsten.
Stedet genåbnede - som et underligt mix af asiatisk og fransk der aldrig rigtigt faldt i min smag, og efter at have været der et par gange, hvor jeg gik skuffet derfra, ja så fandt jeg andre stamsteder.

I sensommeren kørte jeg forbi Trommesalen, og opfattede lige kort ud af øjnekrogen et skilt, hvor der stod Brasserie Degas. Tænkte jeg lige måtte tjekke det ud bagefter, men faktisk glemte jeg det i mellemtiden.

Indtil i dag, hvor jeg skulle finde et sted, hvor vi kunne spise efter at have set "Iron lady" om Margareth Thatcher. Mere om den film i et andet indlæg :)

Jeg var super spændt på om Brasserie Degas levede op til forventningerne. Om det var et nyt sted, der var åbnet under samme navn eller om det var mine gode gamle venner :)

Det viste sig at være mit gamle stamsted, genåbnet for et lille års tid siden, og kokken var den samme fortalte den franske tjener. Den super flotte, mørkhårede & meget charmerende tjener der plejede at stå bag disken, var der desværre ikke at se nogen steder - men den nye betjening var søde & flinke, så ingen klager der :)

Vi blev seated, fik menukort og kort tid efter vendte tjeneren tilbage med en karaffel koldt vand, skænkede vand og kom tilbage med vores vin. Som i de gode gamle dage, kom der kort tid efter et par lune gougères - vandbakkelser med ost, og som altid var det et par super lækre appetizers:

20. marts 2012

Der var dejlig Chardonnay i glassene:

20. marts 2012


Min forret var Fantasy af laks med lakserogn og kaviar.
To lakse-cannelloni fyldt med mousse af jomfruhummer. Den røgede laks var virkelig udsøgt, og smagte fantastisk. De små toppe var en cremet dressing, der mindede meget om goma dressing. Der var en lille grøn salat med, som smagte forfriskende med den lidt syrlige dressing. Retten var bestemt de 90,- kr. værd:

20. marts 2012


Jeg overvejede faktisk to forretter, da jeg ikke lige var sådan helt hooked på deres hovedretter. Endte dog i sidste ende med at vælge confit de canard, nu vi var på fransk restaurant, og fik denne servering: confit de canard, pommes sautee & karl johan svampe til 150,- kr.

20. marts 2012


Min kollega elsker andebryst, og fik denne flotte servering: andebryst med vild svampefrikassé og rødvinssauce til 160,- kr.

20. marts 2012


Der fulgte denne lille cremede kartoffelsag med hans ret:

20. marts 2012


Jeg har stadig ikke fået smagt de franske marcarones!
Degas har et større udvalg, men da jeg var stopmæt endte det med, jeg bare købte en enkelt marcarone med hjem.

20. marts 2012


Jeg valgte én af disse fine hindbærmarcarones, som nu ligger ude i køleskabet, da jeg stadig er stopmæt:

20. marts 2012

Alt i alt var det et dejligt gensyn, og jeg kommer helt sikkert forbi igen. Jeg fortrød lidt, at jeg valgte confit de carnard, og ikke fulgte min første indskydelse med at tage 2 forretter i stedet.

Rettet var perfekt tilberedt, men confit de canard er jo and stegt i eget fedt så jeg vidste jo, det var en heftig ret - bare lidt tungere end jeg egentligt var i humør til.

Så Brasserie Degas er bestemt et besøg værd. Deres desserter lød også lækre, og der skal alligevel en del til at friste mig, som klart foretrækker forretter fremfor desserter. Du kan tjekke dem ud her.


3 kommentarer:

  1. Uha det lyder da bare virkelig lækkert - jeg ku godt snuppe sådan en and til morgenmad thi hi! Der må jeg da vist ind!

    SvarSlet
  2. Jeg spiser faktisk ofte to forretter, det er som om det lidt lækre og lidt lettere køkken. Degas lyder som et dejligt stamsted.

    SvarSlet
  3. @TanteSød:
    Haha... måske lige en anelse tung til morgenmad, men klart du skal derind :)

    @SushiStegen:
    Ja ofte er der lidt flere finesser ved forretterne end hovedretterne. Næste gang følger jeg min mavefornemmelse :)

    SvarSlet

Tak fordi du tog dig tid til at lægge en kommentar :) Vil glæde mig til at læse den! /Gitte